Blog

De schaalvraag inzetten om je doel te bereiken

Als het in de klas, of met een ander aspect van je werk als leerkracht, niet loopt zoals je zou willen, dan kun je daar flink gefrustreerd van raken. Waarom werkt iedereen nou niet gewoon mee? Je kunt gemakkelijk denken dat het wel nooit zal gaan zoals jij voor ogen hebt, wat je ook doet.

Lees meer »

Drukke feestmaanden, drukke kinderen en een oververmoeide leerkracht...?

"Oh wat zijn de kinderen druk", hoor je in de teamkamer. "Ja er is dit keer geen storm op komst, maar Sint. Of Kerst" zegt een ervaren collega. November en december zijn drukke maanden in onderwijsland. Hoe kun je de kinderen rust en structuur bieden? En hoe kom je zelf rustig door deze periode heen? Er is gelukkig veel aan te doen. Lees hier welke praktische acties jij in kunt zetten.

Lees meer »

Als leerkracht stressvrij de vakantie in?

De laatste schoolweken vraagt er nog van alles om je aandacht. Hoe kun je ervoor zorgen dat je de vakantie stressvrij ingaat én ook echt vrij houdt? Het is erg helpend als je een duidelijke en overzichtelijke planning aanhoudt. Durf gerust om hulp te vragen en vraag je collega’s eens mee te kijken naar je timemanagement. Hierbij een tipje van de sluier hoe dat kan.

Lees meer »

De bronzen weken - adjourning fase

Het groepsproces in de klas verloopt in verschillende fasen. Aan het einde van het schooljaar breekt er een belangrijke eindfase aan. Wel eens van ‘adjourning’ gehoord? Met name groep 8 leerkrachten krijgen hier veel mee te maken. Adjourning gaat over de laatste fase in de groepsdynamiek, maar kan ook in het schooljaar tussentijds optreden. Daarom is goed omgaan met deze fase en gevoelens van kinderen, voor alle leerkrachten in het basisonderwijs belangrijk. Met deze tips weet jij hoe je het schooljaar positief afsluit.

Lees meer »

Timemanagement tot de zomervakantie

‘Tjonge nog maar negen weken en dan is het al zomervakantie. En dan ook nog al die gebroken weken met excursies, schoolreisje, het kamp, de juffendag en niet te vergeten het afscheid van groep 8’

Lees meer »

Mijn werkwijze: het reflectief nagesprek

Een vast onderdeel van mijn werkwijze is om, na een lesbezoek, een reflecterend nagesprek te voeren. Ik neem hiervoor ruim de tijd. Ik geloof erin dat deze tijd zich uitbetaalt. Allereerst in kwaliteit. Het lesgeven van de coachee wordt beter door stil te staan bij wat er goed ging en waar ruimte voor verbetering is. Daarbij is het ook een investering in het zelfvertrouwen. Door je gouden momenten te benoemen, krijgt een coachee steeds meer inzicht in wat deze uniek en krachtig maakt als leerkracht voor de klas.

Lees meer »

Klassenmanagement in de bovenbouw

In mijn coaching zie ik het soms. Een (aankomend) leerkracht, die als een bange Bambi de klas in kijkt, bijna vastgeplakt aan het bord, de wildernis inkijkend. Dat hoeft niet! Sterker nog: ik help je om rechtop en vol trots door de klas te lopen. Weet dat het lokaal jouw speelveld is en dat jij invloed hebt op alles. Klassenmanagement moet je zien als alles wat erbij komt kijken om een effectieve les te geven en daarbij de lestijd ook optimaal te benutten. In deze blog geef ik je tips voor klassenmanagement in de midden- en bovenbouw.

Lees meer »

Klassenmanagement in een kleuterklas

In een kleuterklas is het nooit saai. Er is van alles gaande en het kan goed zijn dat een leerkracht met de handen in het haar zit. Letterlijk, omdat er plaksel van de potjes nog aan de handen zit. Of figuurlijk. Al dat organiseren! Alles in de gaten houden: van het spelen in de hoeken, tot het begeleiden van de werktafel en ook nog de wc rij managen… Het is niet niets, leerkracht zijn bij de kleuters. Een goed klassenmanagement kan hierbij enorm helpen. Daarmee haal je je handen uit het haar en zet je ze met plezier in!

Lees meer »