
Iedere onderwijsmedewerker is bekend met de Wet Veiligheid op School. Althans, dat mogen we hopen.
In deze wet is vastgelegd dat scholen een zorgplicht hebben betreffende een sociaal veilige omgeving voor de leerlingen. Een welkome wet, wat mij betreft!
Als onderwijscoach en Specialist Klasse(n)Kracht is het mijn rol om het gesprek omtrent veiligheid op school te voeren met alle betrokkenen, dit periodiek terug te laten komen op de agenda, te monitoren, bij te sturen, te coördineren én reactief te begeleiden. Een intense en belangrijke klus.
Vele vragen omtrent veiligheid op school.
Kijk eens of jullie eenduidig de volgende vragen kunnen beantwoorden. Zo niet, dan is er werk aan de winkel.
- Welke visie heeft het bestuur t.a.v. sociale veiligheid, pesten, inclusie en burgerschap?
- Wat zijn de normen, waarden, regels, routines en rituelen op school? Zijn ze zichtbaar en herkenbaar voor de kinderen én de teamleden? En voor de ouders?
- Hoe gaan wij hier met elkaar om? Wat vinden we belangrijk? Wordt hierover gesproken binnen het team? Wordt dit gecommuniceerd naar de ouders toe?
- Is er een antipestprotocol en is dat up to date? Wie is er verantwoordelijk voor de meldplicht? Hoe worden nieuwe medewerkers geïnformeerd?
- Wat doen we als iets niet gaat zoals wij willen? Door wie en hoe wordt hiernaar gehandeld? En wat gebeurt er vervolgens mee?
- Is iedere medewerker zich bewust van zijn teamrol en verantwoordelijkheden? Wat doen we als er iemand weggaat? Zijn er mensen die ondersteuning nodig hebben? Weet iedereen bij wie ze terecht kunnen met een vraag of zorg?
- Wie is betrokken bij de leerlinggesprekken en observaties? Worden deze periodiek uitgevoerd en/of inhoudelijk besproken tijdens een overleg?
Vragen specifiek voor de leerkracht.
- Ken je de fasen van groepsvorming in de klas en hoe geef jij hier vorm aan?
- Welke plek heeft burgerschap in jouw lesprogramma?
- Hoe geef jij aandacht aan de regels en afspraken van de school in jouw klas?
- Hoe zet jij het sociogram in voor jouw klas?
- Welke methode gebruik jij voor de sociaal emotionele vorming van jouw leerlingen?
De dynamische driehoek.
In bovenstaande vragen kwam de communicatie met en naar ouders toe al ter sprake. De dynamische driehoek is de samenwerking tussen leerkracht, leerling en ouders / verzorgers.
De visie op de samenwerking met, en communicatie naar, de ouders toe is voor iedere school anders. En dus verschilt het handelen op dit gebied ook per school.
Daarom moet de school als geheel (de directie of IB) én de medewerkers allemaal de volgende vragen kunnen beantwoorden:
- Hoe zie jij de samenwerking binnen de dynamische driehoek?
- Hoe verhoudt deze samenwerking zich tot de groepsdynamiek in jouw klas?
- Welke momenten van het jaar ben jij hier actief mee bezig?
- Zijn er nog andere acties om deze driehoek te verstevigen?
- Wat doe je als er verstoord contact is?
- Wie betrek je erbij?
- Op welk moment ga je lastige gesprekken voeren?
- Welke administratie wordt hierop gevoerd?
Met deze tips stimuleer je ouderbetrokkenheid. En zo maak je oudergesprekken leuk 😉
Korting op de Visual Wet Veiligheid op School.
Is er werk aan de winkel?
Ik sta voor je klaar om alle bovenstaande vragen samen met alle betrokkenen te beantwoorden en te waarborgen.
In de tussentijd kun je mijn visual over de Wet Veiligheid op School alvast met korting downloaden als start van het gesprek.
Gebruik code ZORGPLICHT voor 50% korting (€ 5 i.p.v. € 9,95)
Reactie plaatsen
Reacties