Wist je dit al over mij?

Gepubliceerd op 5 augustus 2024 om 13:04

Aangenaam even kennis te maken!

Misschien ken je me al. Heb ik jou of een collega gecoacht of heb je via iemand anders van mij gehoord.

Volg je me al op linkedIn? Daar deel ik zeer regelmatig handige informatie op basis van mijn ervaringen en kennis.

De achtergrond van die ervaringen, hoe het dan komt dat mijn hoofd zo vol zit met nuttige informatie die ik maar al te graag deel, die kennen veel mensen niet. Dus grijp ik graag deze kans aan om mezelf opnieuw aan je voor te stellen.

Aangenaam -opnieuw- kennis te maken!

Mijn achtergrond: wat ik kan

Toen ik jong was wilde ik rechten studeren. Tegen het eind van de havo kwam daar verandering in, ik koos voor de pabo. Werken met kinderen en bijdragen aan hun ontwikkeling vond, en vind, ik zo mooi.

In 2004 nam ik mijn diploma in ontvangst. Daarna stond ik voor verschillende groepen, van groep 1 en groep 8 en alles ertussenin, als korte en langdurige vervanger. De meeste werkervaring deed ik op in de bovenbouw, bij groep 6, 7 en 8.

Achteraf gezien had ik als startend leerkracht wel meer begeleiding willen hebben. Maar die was er niet. Dat is een grote reden waarom ik zelf jaren later in dit vak ben gestapt.

Alleen voor mijn toekomstige man was ik bereid Limburg te verlaten. Na de verhuizing naar Zuid-Holland ging mijn carrière een andere kant op. In 2014 bundelde ik al mijn ervaring en opgedane kennis in de rol van opleidingsmanager. Ik was betrokken bij de opleiding, professionalisering en begeleiding/coaching in de praktijk van pabo-studenten, startende leerkrachten en meer ervaren leerkrachten.

 

En wat is er van mij terecht gekomen?

Wat ik doe

diplomering - certificering - licenties

In 2022 heb ik Twinkeling Coaching opgericht. Het jaar daarvoor was ik begonnen aan de post-hbo opleiding tot Coach in het Onderwijs aan de Marnix Academie. In vond het stuk over coachen en begeleiden zó tof dat ik me daar verder in wilde ontwikkelen.

Bij Twinkeling Coaching begeleid en coach ik onderwijsprofessionals in hun ontwikkeling. Dat kan voor vraagstukken zijn zoals timemanagement, perfectionisme, administratie, communicatie, overzicht houden en samenwerking. Maar ook voor ontwikkeling ten behoeve van de kwaliteit van het onderwijs, zoals het verder ontwikkelen of verbeteren van klassenmanagement, pedagogische en / of didactische vaardigheden.

Door Hogeschool Inholland werd ik ingehuurd als leercoach voor een groep zij-instromers. Daarnaast werd ik met Twinkeling Coaching steeds vaker gevraagd om onderwijsprofessionals te coachen en begeleiden. Tijd om mijn kennisveld verder te verbreden!

Regelmatig kwam ik in groepen waarbij ik voelde dat er meer speelde dan alleen de specifieke hulpvraag. Soms kon ik mijn vinger er niet op leggen. Tot ik vlak voor de zomer van 2023 in aanraking kwam met de opleiding tot Specialist Klasse(n)Kracht. Dit bleek te zijn wat ik zocht: zicht op wat er speelt in een groep. Een opleiding die mij leerde hoe ik leerkrachten hierin kan begeleiden en coachen mét een complete methodiek ondersteund met werkvormen en heldere stappen. Werken aan positieve groepsvorming.

In november 2024 heb ik trots mijn diploma in ontvangst genomen en ben ik ook toegelaten als één van de Licentie Specialisten bij Klasse(n)Kracht.

De training tot Gecertificeerd Assessor volgde ik in mei - juni en wordt met een certificaat afgerond in september 2024. Ik heb me verdiept in de uitgangspunten van waarderend onderzoek en gespreksvoering (Appreciative Inquiry), heb me ingelezen in de uitsplitsing van vaardigheden behorende bij de vier beroepstaken én mocht meelopen met een ervaren assessor waar ik enorm veel van leerde. Rapportages schrijven vond ik heel spannend omdat ik niet gewend ben een beoordelende pet op te hebben als coach.

Vanaf oktober 2024 kan ik nu ook ingezet worden voor het proces van geschiktheidsassessments voordat kandidaten toegelaten worden tot het zij-instroomtraject.

In 2024 volgde ik ook nog de training tot Gelicentieerd YoungTalents Guide van MapsTell, om te kunnen gaan werken met De Wijde Wereld. Een prachtig instrument om met jongeren van 11 tot 17 jaar in gesprek te gaan over gedrag, het effect ervan en meer begrip creëren. Burgerschap, inclusie en samenwerkingsvaardigheden komen allemaal aan bod.

Met deze training op zak mag ik De Wijde Wereld workshops geven waarbij ik me richt op groep 8 van het Primair Onderwijs en de 1e en 2e klas van het Voortgezet Onderwijs.

Ik als mens

Ik ben een veelzijdig mens, kan ik wel over mezelf zeggen. Enthousiast, impulsief maar alles uitgedacht en op een rijtje. Dat dan weer wel. Ik bedenk de hele tijd nieuwe manieren om dingen te leren, die ik dan vervolgens weer super enthousiast met anderen wil delen. Op LinkedIn, in blogs, maar het liefst in een een-op-een traject natuurlijk.

Moeder en vrouw

Getrouwd met Menno en samen zijn wij de ouders van 3 schatten van kinderen (een dochter uit 2009, een dochter uit 2012 en een zoontje uit 2020). Twee van de 3 zitten dus nu al op het VO en met ons zoontje doorlopen we nog één keer de hele basisschoolperiode. Ik zie dus het nodige van wat er op scholen gebeurt in de praktijk, vanuit een ander oogpunt dan mijn werk. Toch handig, die kinderen.

Spelletjes

Ben dol op spelletjes: Mens Erger Je Niet, Yahtzee, kaartspellen, Triominos, Keer op Keer, 5Alive, Rolit, Rummikub. Kan letterlijk uren spelen met de kinderen. Daar word ik ook creatief van in mijn werk, ik kom graag met creatieve oplossingen. Kleuren kan ik ook urenlang doen, in zo'n mooi boek met mandala's.

Limburgse vlaai

Oorspronkelijk kom ik uit midden Limburg. Er is dan ook geen lekkerder gebak dan de échte Limburgse vlaai. Mijn oma was de allerbeste vlaaienbakker. Oh, wat mis ik haar en haar baksels! Daar heb ik dan ook de meeste spijt van, dat ik nooit bij haar in de leer ben gegaan.

Fan van de zon en de macaron

Fan van de lente en zomer - het kan mij niet warm genoeg zijn. Ik ben dus ook dol op het strand en voel me enorm gelukkig dicht bij zee te mogen wonen nu als Limburgse.

We zijn verliefd op Frankrijk. Met name de regio Provence - Côte d'Azur - het eiland Corsica en de omgeving bij Annecy maar ook in de Dordogne, Bretagne, Normandië en in de Vendee komen we graag. Naast de 'les plus beaux villages médiévaux de France' die we graag bezoeken, vinden we grote steden als Parijs, Reims, Troyes, Rouen, Bordeaux, Nice, etc. ook prachtig.

'Als wij geen kinderen hadden gehad, hadden wij allang in Frankrijk gewoond.' Het klimaat, de mensen, de natuur, de cultuur, geschiedenis. Het past ons zo goed. Naast die Limburgse vlaai is een andere guilty pleasure voor mij de echte Franse macaron. Dat is een uitje op zich elke vakantie; de beste patissier zoeken in de omgeving voor de heerlijkste macarons. Dat betekent soms een tijdje zoeken en een andere keer is die zo gevonden en wordt het een terugkerend tripje langs deze patissier voor wéér een doosje van dat lekkers.

Mijn missie en visie

Iedere leerkracht verdient goede begeleiding. Want ik geloof erin dat iedere onderwijsprofessional zelfverzekerd, vitaal en met plezier voor de klas kan staan. Soms is daar extra begeleiding en/of coaching voor nodig. Niemand kan alles alleen tenslotte.

Volgens de cao heeft een startend leerkracht zelfs recht op een onafhankelijke coach! Stappen maken in je ontwikkeling als onderwijsprofessional stopt natuurlijk niet na de opleiding. Ik geloof in het continu ontwikkelen en verbeteren van je vaardigheden en professionalisering. Dat komt ook de kwaliteit van het onderwijs in zijn geheel ten goede.

Bovendien vind ik het een belangrijke toevoeging om ervoor te zorgen dat leerkrachten niet in een burn-out komen en / of het onderwijs verlaten. Het lerarentekort zorgt mede voor een hoge werkdruk. En dat zorgt o.a. weer voor een lerarentekort. Een vicieuze cirkel die ergens doorbroken moet worden. Dat kan o.a. met structurele, kwalitatief goede coaching en begeleiding.

 

Echt onafhankelijk ben ik als externe coach. Ik schep een vertrouwelijke en veilige setting. Borg continuïteit, kijk wat nodig is en wat past bij het individu.

Ik wil met mijn werk;

  • bijdragen aan de onderwijskwaliteit,
  • meer leerkrachten behouden voor het onderwijs,
  • zorgen voor leerkrachten die zelfverzekerd, vitaal en met plezier voor de klas staan.

Ik ben er voor jou

Wil jij hulp, begeleiding en coaching voor startende en (meer) ervaren leerkrachten die met meer plezier, vitaliteit en een twinkeling in de ogen voor de klas (blijven) staan?

 

Die dynamische groep weer een fijne groep laten worden en samen werken aan positieve groepsvorming middels een traject Klasse(n)Kracht?

 

Of zoek je een assessor of iemand die een Wijde Wereld workshop kan geven?

 

En dat door een creatief iemand met humor en een lading aan kennis en ervaring die enorm enthousiast informatie deelt?

Ik beoordeel niet, ik geef niet eens per se advies, maar laat de leerkracht zelf ontdekken wat en hoe.

Ik zorg wel voor die Twinkeling in de ogen. Dat komt goed.

Blog Aug 2024 Wist Je Dit Al Over Mij Aangenaam Kennismaken Pdf
PDF – 211,0 KB 34 downloads

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.