Over mij

Een Twinkeling in je ogen met coaching voor onderwijsprofessionals.

Misschien ken je me al. Heb ik jou of een collega gecoacht of heb je via iemand anders van mij gehoord.

Wist je al dat ik een enorme liefhebber ben van Frankrijk, de zon en macarons? Dat ik in 2023/2024 een opleiding en 2 trainingen volgde en dat mijn hart ligt in het (terug)geven van plezier en vaardigheden aan onderwijsprofessionals?

 

Ik, Christianne van Alphen, stel me bij deze, misschien wel voor de tweede keer, graag uitgebreid aan je voor. Aan het eind van deze pagina weet je alles over me!

Nou ja, bijna dan.

Volg je me al op LinkedIn? Daar deel ik regelmatig handige informatie op basis van mijn ervaringen en kennis.

Mijn achtergrond: wat ik kan

Al jong koos ik voor de pabo. Werken met kinderen en bijdragen aan hun ontwikkeling blijft mooi. In 2004 nam ik mijn diploma in ontvangst. De meeste werkervaring deed ik op in de bovenbouw, bij groep 6, 7 en 8, maar ik heb gewerkt met groep 1 en 8 en alles er tussenin.

In 2014 werd ik opleidingsmanager, was betrokken bij de opleiding, professionalisering en begeleiding/coaching in de praktijk van pabo-studenten, startende en meer ervaren leerkrachten.

 

Achteraf gezien had ik als startend leerkracht wel meer begeleiding willen hebben. Maar die was er niet. Dat is een grote reden waarom ik zelf jaren later in dit vak ben gestapt.

Wat ik doe

In 2022 heb ik Twinkeling Coaching opgericht. Het jaar daarvoor was ik begonnen aan de post-hbo opleiding tot Coach in het Onderwijs aan de Marnix Academie. Ik vond het stuk over coachen en begeleiden zó tof dat ik me daar verder in wilde ontwikkelen. 

Bij Twinkeling Coaching coach en begeleid ik onderwijsprofessionals in hun ontwikkeling. Dat kan voor vraagstukken zijn zoals timemanagement, perfectionisme, administratie, communicatie, overzicht houden en samenwerking. Maar ook voor ontwikkeling ten behoeve van de kwaliteit van het onderwijs, zoals het verder ontwikkelen of verbeteren van klassenmanagement, pedagogische of didactische vaardigheden.

Wil jij je hier ook verder in ontwikkelen? Kijk dan eens naar mijn pakket met visuals; www.twinkeling-coaching.nl/materiaal 

 

In 2023 kwam ik in aanraking met de opleiding tot Specialist Klasse(n)Kracht. Dit bleek te zijn wat ik zocht: zicht op wat er speelt in een groep. Een opleiding die mij leerde hoe ik leerkrachten hierin kan begeleiden en coachen mét een complete methodiek ter ondersteuning met werkvormen en heldere stappen.

 

De training tot Gecertificeerd Assessor begon ik vlak voor de zomer van 2024. Ik verdiepte me in de uitgangspunten van waarderend onderzoek en gespreksvoering (Appreciative Inquiry), heb me ingelezen in de uitsplitsing van vaardigheden behorende bij de vier beroepstaken én mocht meelopen met een ervaren assessor waar ik enorm veel van leerde.

In september 2024 ontvang ik mijn certificaat waardoor ik vanaf oktober 2024 ook ingezet kan worden voor het proces van geschiktheidsassessments voordat kandidaten toegelaten worden tot het zij-instroomtraject.

 

In 2024 volgde ik ook de training tot Gelicentieerd YoungTalents Guide van MapsTell, om te kunnen werken met De Wijde Wereld. Een prachtig instrument om met jongeren van 11 tot 17 jaar in gesprek te gaan over gedrag, het effect ervan en meer begrip te creëren. Burgerschap, inclusie en samenwerkingsvaardigheden komen allemaal aan bod.

Met deze training op zak mag ik De Wijde Wereld workshops geven waarbij ik me richt op groep 8 van het Primair Onderwijs en de 1e en 2e klas van het Voortgezet Onderwijs.

Mijn missie en visie

Iedere leerkracht verdient goede begeleiding. Want ik geloof erin dat iedere onderwijsprofessional zelfverzekerd, vitaal en met plezier voor de klas kan staan. Soms is daar extra begeleiding en coaching voor nodig. Niemand kan alles alleen tenslotte.

Volgens de cao heeft een startend leerkracht zelfs recht op een onafhankelijke coach! Stappen maken in je ontwikkeling als onderwijsprofessional stopt natuurlijk niet na de opleiding. Ik geloof in het continu ontwikkelen en verbeteren van je vaardigheden en professionalisering. Dat komt ook de kwaliteit van het onderwijs in zijn geheel ten goede.

 

Bovendien vind ik het een belangrijke toevoeging om ervoor te zorgen dat leerkrachten niet in een burn-out komen en / of het onderwijs verlaten. Het lerarentekort zorgt mede voor een hoge werkdruk. En o.a. dat zorgt weer voor een lerarentekort. Een vicieuze cirkel die ergens doorbroken moet worden. Dat kan onder andere met structurele, kwalitatief goede coaching en begeleiding.

 

Echt onafhankelijk ben ik als externe coach. Ik schep een vertrouwelijke en veilige setting. Borg continuïteit, kijk wat nodig is en wat past bij het individu.

Ik wil met mijn werk:

  • bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs
  • meer leerkrachten behouden voor het onderwijs
  • leerkrachten helpen zelfverzekerd, vitaal en met plezier voor de klas te staan

Weetjes over mij

  • Samen met Menno heb ik 3 kinderen uit 2009, 2012 en 2020. Zo leer ik vanuit een ander oogpunt nog meer over het basis- en voortgezet onderwijs.
  • Mijn liefde voor kleuren en spelletjes zet ik op creatieve wijze in voor mijn werk.
  • Oorspronkelijk kom ik uit midden Limburg. Mijn oma was de allerbeste vlaaienbakker van het land.
  • Het kan mij niet warm genoeg zijn. Ik ben dus ook dol op het strand en voel me enorm gelukkig dicht bij zee te mogen wonen.
  • Als wij geen kinderen hadden gehad, hadden wij allang in Frankrijk gewoond.
  • Macarons zijn mijn guilty pleasure.

Wil je nóg meer van me weten? Ik schreef een uitgebreide blog over mezelf. Voor als je echt alle details wil.

Mij een keer in het echt spreken mag natuurlijk ook. Neem je contact met me op? Neem ik macarons mee. Als ik goeie heb weten te vinden, tenminste.