Tips om ouderbetrokkenheid te stimuleren

Gepubliceerd op 4 februari 2024 om 14:00

Ouderbetrokkenheid is belangrijk. Vrijwel iedere school heeft dit als speerpunt in de schoolgids opgenomen.

Wist je dat er de wens is vanuit ouders én school om betrokken te zijn? Gebruik van maken dus, maar hoe doe je dat?

Ouderbetrokkenheid

Een hoge ouderbetrokkenheid is goed voor iedereen. Niet voor niets draagt ouderbetrokkenheid positief bij aan de loyaliteitsdriehoek én aan de groepsvorming. (Lees ook eens mijn blog over groepsvorming, via deze link; Groepsvorming (twinkeling-coaching.nl)

Ouders die betrokken zijn bij alles wat er op school gebeurt, verstevigen zo de samenwerking tussen leerkracht en hun kind. En dit is weer van invloed op de groepsvorming, wat uiteindelijk leidt tot een positief effect op de leerling, zowel qua gedrag als leerresultaten!

Belangrijk dus, dat ouders betrokken zijn. 

Hoe kun je als onderwijsprofessional werken aan ouderbetrokkenheid?

Het start bij de visie van je school. Lees eens in de schoolgids of het schoolplan hoe de school denkt over ouders betrekken bij het onderwijs. Er zijn scholen die als afspraak hebben om wekelijks iets te plaatsen op de schoolapp of andere socials. Andere scholen vinden het fijn als ouders zoveel als mogelijk bij de vieringen aanwezig zijn.

Dit maakt dat er verschillende vormen zijn om de ouderbetrokkenheid te stimuleren, zoals:

  • Een structurele nieuwsbrief aan ouders sturen.
  • Informatie bijeenkomsten organiseren, bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar of bij een nieuwe of specifieke methode (zoals de Kanjermethode).
  • Zorgen voor een duidelijke communicatie richting ouders, door bijvoorbeeld bij een opvallende toets score een persoonlijke mail te sturen of ouders te bellen.

Verschillende vormen van ouderbetrokkenheid

Veel ouders van nu hebben beiden een baan en zijn niet altijd in de gelegenheid om fysiek op school te komen. Gelukkig hoeven ouders niet altijd in school te komen voor meer betrokkenheid. Er is een heel effectief middel. Namelijk: betrek het kind erbij. Laat kinderen zelf eens uitnodigingen maken voor een viering, organiseer inloopmomenten om het werk van hun kind te bekijken of spreek ouders persoonlijk aan. Kortom: maak de gelegenheid concreet en persoonlijk.

Als je merkt dat de ouderbetrokkenheid anders is dan je hoopt, analyseer dan eens welke oorzaak, reden of overtuiging van ouders hier achter kan zitten. Ga vervolgens aan de slag met het stimuleren van de ouderbetrokkenheid door bijvoorbeeld:

  1. Een kennismakings- of afsluitingsborrel voor ouders te organiseren.
  2. Successen met ouders te vieren. Kennen de kinderen alle letters in groep 3? Nodig de ouders uit om dit mee te vieren!
  3. Investeer in een algemene ouderavond aan de start van het jaar of een spelletjesochtend voor kinderen, door ouders. Dit versterkt ook het contact tussen ouders.
  4. Huisbezoeken verhogen de ouderbetrokkenheid (en leveren je als leerkracht ook veel informatie op).
  5. Zoek op een laagdrempelige manier contact door een berichtje of foto te delen op SocialSchools, Parro, Konnect of andere ouderapp. Probeer dit regelmatig te doen.

Ouderparticipatie

Ouderparticipatie is iets anders dan ouderbetrokkenheid.

Bij ouderparticipatie kun je vooral denken aan de deelname van ouders aan activiteiten.

Je kunt de ouderbetrokkenheid vergroten door ouderparticipatie. Een ouder die mee heeft gewerkt aan het schoolontbijt, ziet hoe het er in de klas aan toegaat en kan voor een volgend project zich wel eens vrijwillig aanmelden.

Hoe meer er een beroep op de ouderparticipatie gedaan wordt, hoe meer de ouderbetrokkenheid toe kan nemen. Je kunt ouders actief en persoonlijk om hulp vragen bij projecten, om voor te lezen tijdens de kinderboekenweek of voor de medezeggenschapsraad (MR). Uiteraard wel alleen als er balans is. Probeer af te tasten welke ruimte er is in het vragen van ouders. Als ouders bijvoorbeeld al wekelijks met een leesgroepje oefenen, dan is vragen voor de bibliotheek - of klassenouder waarschijnlijk te veel voor hen.

Er zijn scholen die kiezen voor een klassenouder. Deze coördineert de taken en fungeert als spreekbuis van de ouders richting de leerkracht. Als dit bij de visie van je school past, is het mooi om te blijven experimenteren in hoe je de ouderbetrokkenheid en -participatie kunt stimuleren.

Hoe nu verder?

Hopelijk heb je deze blog met plezier gelezen. De blogs zijn gebaseerd op mijn opleiding en ervaring als leerkracht, mijn coachtrajecten, maar ook op de vele boeken die ik lees en opleidingen / trainingen die ik volg.

Alleen mijn blogs lezen is als het lezen van een boek over zwemmen, zonder dat je ooit in het water ligt. Lezen is niet genoeg! Er is een verschil tussen kennen en kunnen. 

Wil jij dus, naast het kennen van de theorie, je ook verder ontwikkelen in het kunnen in de praktijk? Kijk dan vooral eens naar mijn aanbod.

Blog Febr 2024 Ouderbetrokkenheid Pdf
PDF – 3,8 MB 2 downloads

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.