Sta jij zelfverzekerd voor de klas?

Gepubliceerd op 7 januari 2024 om 14:00

Sta jij zelfverzekerd en relaxed voor de klas?

 

Het schooljaar is nu over de helft. Een goed moment om heel even te kijken naar hoe het met jou gaat. Want er zitten nogal wat voordelen aan, als je op dit punt bent. Ten eerste ken je de ouders en de kinderen nu, weet je precies wanneer je een leerling met een grapje helpt om toch aan die rekentaak te beginnen en kun je het lesrooster (bijna) dromen. Toch blijft een goede ondersteuning het hele schooljaar echt een must. Dit kan door een collega van je parallelklas die met je meekijkt naar het volgende project of iemand die op vaste momenten je les van positieve feedback voorziet.

 

Samenvattend: hoe gaat het vandaag met jou?

Omkijken naar elkaar helpt goede leerkrachten te behouden.

Iedere school werkt meestal volgens dezelfde principes. De kleuters spelen op hun eigen kleuterplein, in groep drie wordt er een start gemaakt met leren lezen, schrijven en rekenen en in groep acht staat het eerste half jaar een groot gedeelte in het teken van de doorstroomtoets. Zo ver niets nieuws.

Wat wél kan verschillen en ook heel belangrijk is: de begeleiding van een (startend) leerkracht. Daarbij maakt het niet uit of je al twaalf jaar in het onderwijs werkt en naar een andere school gaat of net vers van de Pabo komt. De cijfers zijn voor allebei hetzelfde. Een goede begeleidingscultuur op school kan ervoor zorgen dat er zo veel mogelijk onderwijsprofessionals voor het onderwijs én de school blijven kiezen.

Er is onderzoek gedaan naar het effect tussen een effectieve begeleiding en ondersteuning en verloop. Maar liefst ruim 14% van de startende leerkrachten verlaat het onderwijs, in de eerste drie jaar na het behalen van de Pabo, als er geen of onvoldoende ondersteuning is. En dat is jammer en zo zonde. Er is zoveel aan te doen, als er preventief op een goede begeleiding ingezet wordt.

Het gaat verder dan een gevoel van jezelf welkom voelen, wat ook heel belangrijk is. Een goede ondersteuning gaat ook over een fijn contact met andere collega's, weten hoe je jouw aandeel effectief inbrengt bij overlegmomenten, over een organisatie in de klas die lekker loopt en timemanagement waarbij jij de regie houdt.

Omgaan met collega's.

Je ziet je collega's vaak meer op een dag dan je eigen partner of ouders. Het onderwijs is daarin ook een mooie beroepsgroep. Veel collega's ervaren warmte, steun en soms zelfs vriendschap met één of meerdere collega's. Een collega die ziet dat je een slechte nacht hebt gehad of die jou komt helpen bij het opzetten van de gym, terwijl je hoofd vol zit met andere dingen, kan echt een verschil maken.

Je kunt daar zelf ook verschil in maken. Een goedemorgen aan het begin van de dag helpt al. Loop eens een rondje langs de collega's en groet iedereen. Net zoals je bij de kinderen doet. Het geeft ook meteen de tijd om snel die overlegvraag te stellen of te informeren of de buitenspeelbeurt geruild kan worden. Alles wat je aandacht geeft groeit en dat geldt ook voor het contact met je collega's.

Yes een vergadering!

Een vergadering is het ideale moment om jouw inbreng te geven. Het voorkomt wandelpraat en zorgt ervoor dat de hele school professioneler wordt als organisatie. Daar wil jij natuurlijk aan bijdragen. Het helpt als je de agenda van tevoren hebt doorgenomen én de notulen van de vorige vergadering. Schrijf voor jezelf op wat je wilt inbrengen en wees proactief. Denk mee en laat maar zien hoe door jouw inbreng de school nog kleurrijker wordt!

Een soepele organisatie.

Het is niet zo dat je met het Pabo diploma meteen een professioneel organizer erbij wordt. En gelukkig maar. Want veel creatieve mensen in het onderwijs geven de kinderen een onvergetelijk schooljaar en brengen de lesstof op beeldende en originele manier over. Daarbij is een soepele organisatie wel aan te leren.

Het kan helpend zijn om de schoolbrede afspraken die er gelden te achterhalen. Dit is ook meteen een puntje wat bij een goede ondersteuningscultuur hoort. Dat je hier niet zelf achteraan hoeft, maar een collega je bijpraat over deze afspraken. Mocht dit er onverhoopt niet van komen: informeer dan zelf naar welke afspraken er door de hele school gelden. En zorg dat je deze overneemt in je organisatie.

Is er bijvoorbeeld een afspraak over de instructietafel in de onderbouw? Dan kan het goed zijn om lopende het schooljaar dit nog eens te bespreken. Zijn er bijvoorbeeld meer kinderen die een verlengde instructie nodig hebben? En kun je dit in twee subgroepen afwisselen? Of zou het helpen als een paar kinderen bij je parallel collega een instructie bijwonen? Er is vaak veel mogelijk.

Ook de manier van nakijken is van invloed op je organisatie. Kijk jij bijvoorbeeld het werk al na tijdens de individuele verwerking door de kinderen? Of kijk je het liever na als de kinderen bijvoorbeeld naar de gymles zijn met de vakleerkracht? Weeg af hoe je zoveel mogelijk directe feedback kunt geven. Directe feedback heeft weer een positief effect op het leerrendement.

Er zijn leerkrachten die graag willen dat leerlingen zelf nakijken en daar nakijkboeken op een vaste plek voor hebben neergelegd. Andere leerkrachten vinden het fijn als de leerlingen weten wat ze kunnen doen na hun reken- of taalwerk. Dit kun je ondersteunen door dit op het whitebord te schrijven of met een visuele weergave, vanuit Gynzy of Prowise bijvoorbeeld, op het digibord. Ben je er nog niet helemaal uit? Dan kan een andere collega, waarbij je de organisatie prettig vindt verlopen, je vast ook handige tips geven hierover.

Hoe tevreden ben jij met hoe je op dit moment voor de klas staat?

Hoe nu verder?

Hopelijk heb je deze blog met plezier gelezen. De blogs zijn gebaseerd op mijn opleiding en ervaring als leerkracht, mijn coachtrajecten, maar ook op de vele boeken die ik lees en opleidingen / trainingen die ik volg.

Alleen mijn blogs lezen is als het lezen van een boek over zwemmen, zonder dat je ooit in het water ligt. Lezen is niet genoeg! Er is een verschil tussen kennen en kunnen. 

Wil jij dus, naast het kennen van de theorie, je ook verder ontwikkelen in het kunnen in de praktijk? Kijk dan vooral eens naar mijn aanbod.

Blog Jan 2024 Zelfverzekerd Voor Je Eigen Groep Pdf
PDF – 3,8 MB 2 downloads

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.